Towards a Philosophy of Carlism (and VI): Charles VII and his vision for Spain, worthy of being the vision for the whole Continent; Carlos VII y su visión de España, digna de ser la del Occidente entero

Carlos VII, retrato de Manuel Ojeda

***Publicamos a continuación la sexta y última parte del ensayo titulado «Hacia una Filosofía del Carlismo» «Towards a Philosophy of Carlism» traducido al inglés por el Círculo Carlista Camino Real de Tejas. También podrán leer en La Esperanza las otras cinco entregas (primera, segunda,tercera ,cuarta  y quinta)***

It is published the sixth and last chapter of the essay  «Towards a Philosophy of Carlism» translated into english by the Traditionalist Carlist Circle «Camino Real de Tejas». You could find the previous chapters here: first, second, third, fourth and fifth.

English Version

By these means I remember Charles VII whose vision for Spain, was worthy of being applied to the whole western hemisphere: authority within liberty, diversity within unity, a project that makes me recall the medieval saying «In necessariis, unitas; in dubiis, libertas; in omnibus, caritas».

Charles VII sitting under the Guernica tree, surrounded by two hundred representatives of the republics and towns of Vizcaya; swearing to preserve the integrity of the jurisdictions of the lordship, or alternatively receiving in turn the pledge of loyalty in accordance with the old precept: «Hear, hear, hear; Vizcaya, Vizcaya, Vizcaya, for his lordship Charles VII, lord of Vizcaya, King of all Spain, our Lord, may he live and reign with glorious triumphs for long and happy years»; all the north consecrated to the Sacred Heart of Jesus, bestowing justice in the far away mountains from his white horse. This soldier King, living with humility on the fields with his volunteers, was the continuation and prolongation of a Tradition that began when Charlemagne, King of the Francs, was crowned emperor on Christmas day, eight hundred days after the birth of Christ, and some four hundred years after the last emperor of the Western Roman Empire. Thus, the Carlist Tradition, forever loyal to its Spaniard destiny, and therefore a Christian and catholic one, rose as a whole the 18th of July to serve that Spain whose last destiny has and always will be in the service of Christ. 

The foundation and resurrection are the bases for Tradition and Carlism, even when some of us, as it’s my case, have come from the other side of the seas, we must always remember that for a Christian the meaning of a grave is that we may resurrect from it. This rhythm of, ruin and recovery, of renovation and advancement, that is our historical existence, cannot be deducted by cartesian or liberal logic, but rather, it’s interwoven into the mystery of human freedom, in the act of choice that has the power to forge all of the past into a sword or a cross in service of the future.

 The great English writer, Chesterton, reminds us that every sword has the shape of a cross. It’s beyond doubt that the Carlist Tradition that has placed the Sacred Heart on the shield of Spain, considers its sword a cross.

Charles VII «I shall return» was not the prideful blustering of an exiled King, but rather, the very hope of Christendom.

Frederick D. Wilhelmsen

Texto original en castellano

Por este término, acordándome otra vez de Carlos VII cuya visión de España es digna de llegar a ser la del Occidente entero: Autoridad dentro de la libertad, diversidad dentro de la unidad, una visión que a su vez recuerda al refrán medieval que dice «in necesariis, unitas; in dubiis, libertas; in omnibus, caritas».

Carlos VII, sentado bajo el árbol de Guernica, rodeado por doscientos representantes de las repúblicas y merindades de Vizcaya; jurando guardar los fueros del Señorío o recibiendo en cambio la declaración de fidelidad según la antigua fórmula: «Oid, oid, oid: Vizcaya, Vizcaya, Vizcaya, Vizcaya por el Señor Don Carlos VII, Señor de Vizcaya y Rey de las Españas, nuestro Señor, que viva y reine con gloriosos triunfos dilatados y felices años»; consagrando todo el Norte al Sagrado Corazón de Jesús y distribuyendo justicia en las lejanas montañas desde su blanco caballo. Este Rey soldado, viviendo humildemente en el campo con sus Voluntarios, fue la encarnación y la prolongación de una tradición, que empezó cuando Carlo Magno, Rey de los Francos, fue coronado Emperador Romano el día de Navidad, ochocientos años después del nacimiento de Cristo y unos cuatrocientos después de la muerte del último Emperador de Occidente. Y la tradición carlista, siempre fiel a su destino español y por lo tanto cristiano y católico, se levantó como un bloque el 18 de julio para ponerse al servicio de aquella España cuyo último destino siempre ha sido y será el servicio de Cristo.

La instauración y la resurrección son los cimientos de la Tradición y los Carlistas, aun los que hemos venido, como yo, del otro lado de los mares, debemos recordar siempre que para un cristiano el sentido de una tumba está en que podemos resurgir de ella. Este ritmo de perdición y recuperación, renovación y avance, que es nuestra vida histórica no se deduce de una razón cartesiana o liberal, sino que está urdida en el misterio mismo de la libertad humana, en el acto de decisión que tiene el poder de forjar todo el pasado en una espada o en una cruz al servicio del futuro.

El gran escritor inglés Chesterton nos recuerda que todas las espadas tienen forma de cruz. Es indudable que el Carlismo que ha puesto el Sagrado Corazón en el escudo de España, considera a su espada como una cruz.

El «volveré» de Carlos VII no fue la orgullosa fanfarronada de un rey desterrado, sino la esperanza misma de la Cristiandad.

Frederick D. Wilhelmsen